Нелсон Родригес, бразилски журналист и новелист

Нелсон Родригес, бразилски журналист и новелист:

Във футбола най-големият слепец е този, който вижда само топката.

понеделник, 8 март 2010 г.

10 метра изоставане

Световен финал през 1986, Германия срещу Аржентина: при резултат 2:2 Марадона прави смъртоносен пас към Хорхе Буручага. Само Ханс-Петер Бригел може да предотврати най-лошото. Тук той си спомня за легендарното надбягване.

Изображение

"Е, да, сигурно е игран и по-добър футбол, отколкото нашия в Мексико. Но отборът ни беше толкова силен, че спокойно можехме да станем световен шампион. След победа с 2:0 срещу Франция ние се класирахме на финала, побеждавайки действащия европейски шампион.

Там срещнахме аржентинците, а шансовете, по мое мнение, бяха "фифти-фифти". Казвам ви: беше ми мечта да изляза на стадион Ацтека! Отвън той изглежда твърде малък, но всъщност е вкопан в земята 30 метра и побира 100 000 крещящи зрители. Условията за игра бяха екстремни, защото поради вечерното излъчване за Европа, трябваше да започнем точно в 12 часа на обяд мексиканско време. На тревата беше 50 градуса по Целзий, а телата ни не хвърляха никаква сянка!

Аз самият играех още от мачовете в предварителната група с разкъсан мускул на крака. Това днес е немислимо! Отначало започнах като ляв защитник, но аржентинците поведоха с 2:0 след голове на Браун и Валдано и Франц Бекенбауер ме прати малко по-напред, за да внимавам за Валдано. Аржентинците бяха изтощени, още по-изтощени от нас. Можете да си представите колко натоварващо беше това на нечовешката жега! Беше изключително трудно тя да се преодолее.

Изведнъж Кале Румениге и Руди Фьолер изравниха резултата, а ние хвърлихме всичко в атака и ги натикахме в половината им, играейки на ръба на засадата. Тази тактика беше обаче грешна, трябваше да чакаме продълженията - там аржентинците щяха да припаднат от умора. Но ние искахме на всяка цена да решим всичко, а победата беше толкова близо!

"Ще го настигнеш, ще го настигнеш, ще го настигнеш!"

Тогава Марадона получи топката и пусна отличен пас за Буручага. Ако Карл-Хайнц Фьорстер и аз бяхме направили само още една крачка напред, тогава Буручага щеше да попадне в засада! Но сега той не беше и сам се затича срещу вратата. Аз бях напълно стъписан, а той имаше само още 35 метра пред себе си! Втурнах се след него, но първоначално бях все пак малко встрани и имах 10 метра изоставане. Бях дошъл във футбола от леката атлетика, десетобой, можех добре да спринтирам и направо "изядох" дистанцията. Бях се втренчил в топката и си мислех: "Ще го настигнеш, ще го настигнеш, ще го настигнеш!" Тичах като луд след него, но имаше още толкова много разстояние! На границата на наказателното поле той все още имаше метър преднина - твърде много, за да мога да го фаулирам. "Тони, излез", помислих си, но тогава вече Буручага ритна топката съвсем отпуснато и немощно под плонжа на Шумахер. "Това не може да е истина", мина ми през главата, когато видях топката да се търкаля във вратата.

Стоях зад вратата и не знаех какво се случва, толкова празна чувствах главата си. Това беше фатален удар, а ние бяхме на земята. Оставащите пет минути изтекоха доста бързо и изведнъж всичко беше изгубено, просто изгубено. Анди Бреме каза в съблекалнята: "С удоволствие бих умрял." Аз не бях чак толкова краен, въпреки че това беше последният ми мач за националния отбор. Обаче виех от яд като затворено куче.

В съблекалнята всички се съгласихме, че сме играли добре, дори бундесканцлерът Кол го потвърди. По-късно, за допингпробата, отново се срещнах с Марадона. Трябваше да пием безалкохолна бира. Но той се страхуваше, че някой му е сложил някакво вещество в пиенето. Така че ме попита, дали първо аз не искам да пия. Нямах нищо против.

Междувременно все още си мислех за надбягването. Защо дистанцията не беше 5 метра! Тогава със сигурност щях да догоня Буручага. Но бяха 10 метра - и ние станахме вицешампиони."



Кратка статистика:
ФИНАЛ НА СВЕТОВНОТО ПЪРВЕНСТВО ПО ФУТБОЛ МЕКСИКО'86:

АРЖЕНТИНА - ЗАПАДНА ГЕРМАНИЯ 3:2 (1:0)
Аржентина: Нери Пумпидо, Серхио Батиста, Хосе Браун, Хорхе Буручага (90. Марсело Тробиани), Хосе Кусиуфо, Диего Марадона, Хорхе Валдано, Ектор Енрике, Рикардо Хиусти, Хулио Олартикоечея, Оскар Руджери. Треньор: Карлос Билардо.

Западна Германия: Харалд Шумахер, Ханс-Петер Бригел, Андреас Бреме, Карл-Хайнц Фьорстер, Норберт Едер, Лотар Матеус, Феликс Магат (62. Дитер Хьонес), Карл-Хайнц Румениге, Томас Бертолд, Дитмар Якобс, Клаус Алофс (46. Руди Фьолер). Треньор: Франц Бекенбауер.

Голове: 1:0 Браун (23.), 2:0 Валдано (55.), 2:1 Румениге (74.), 2:2 Фьолер (80.), 3:2 Буручага (83.)

Съдия: Ромуалдо Арпи Фильо (Бразилия)
Зрители: 114 600
Стадион: стадион Ацтека, Мексико Сити
Дата: 29 юни 1986 г.

Изображение

Няма коментари:

Публикуване на коментар